Friday, January 27, 2012

Kahwin Di Usia Muda.

Aku rasa kan, kalau aku cakap dekat ayah aku yang aku dah calon dan aku nak kahwin, mesti sama ada

  1. Dia lempang aku
  2. Dia gelak dekat aku
Atau yang paling tak dapat dibayangkan, dia akan cakap

"Engkau makan cendol pun ayah belanja, ini kau nak bagi anak orang makan pulak?"

Aku bukanlah bersifat negatif, tapi aku cuma cakap ni berdasarkan tahap pemikiran rasional orang Melayu Islam di Malaysia sekarang.

Ramai lah yang cakap, terutamanya yang muda, bahawasanya kahwin di usia dapat mengelakkan maksiat. Eh? Eh?

Okay, dulu masa aku sekolah agama lah kan, ustazah aku ada cakap dekat aku, yang maksiat ni sebenarnya ialah macam mencuri, merompak dengan tak tunaikan solat. Yelah, melakukan benda yang terlarang ialah maksiat. Bukannya maksiat ni bermakna pasal kes zina saja, kes khalwat saja. Faham?

Kalau betul lah berkahwin ni dapat mengelakkan maksiat, kenapa masih ramai orang yang dah berkahwin tapi masih tak tunaikan solat?

Dan bagi aku, orang yang kahwin muda ni sebenarnya kan, orang yang tak tahan.

Aku ada sekali tweet, cakap "Gatal bebenor nak nikah awal ek?" Lalu ada seorang perempuan ni, aku tak kenal, reply tapi bunyi macam agak butthurt (sakit hati).

Mana ada gatal. Mengelak dari maksiat, alhamdulillah

Okay lah, sebenarnya, maksiat ni boleh dielakkan oleh kita semua, kalau kita pandai mengawal nafsu kita. Ya, nafsu dalam hati yang mampu membawa kita ke kancah zina tu. Dan yang penting, kalau kita ada iman yang cukup, sudah pasti kita boleh elak daripada maksiat ni. Tolaklah syaitan tu, kalau betul iman kita kuat, syaitan pun malas nak kacau kita.

Ini tidak, baru jumpa awek sikit, dah nak pegang-pegang tangan. Lepas tu pegang lain. Pun aduy.

Cuba kalau ada awek, tapi kita bataskan pandangan, tak pegang-pegang. Memang tak ada masalah lah kalau baru nak kahwin lepas dah ada semua benda dalam hidup.

*tak ada kaitan pun*

5 comments:

Am said...

different person different opinion.. haha respect each other because they will respect yours haha.. (semua benda ada pro-con)

Anonymous said...

LOL pegang2!GAMBAR KAU PON RABA2 aweks.;D

zad said...

@anon 8.10
gambar aku tu, dengan kakak aku lah.
pun aduy.

Anonymous said...

yeah, setuju dengan Am. Lain org lain pndpt. Tapi bagi aku, tak semua org yg khwin awal tak solat. Tu cerita dia dengan Allah lah. Kira bagus lah dia khwin, sekurang-kurangnya dia dapat kurangkan dosa. Cuba kau bukak minda kau sikit. Banyak kelebihan kahwin awal. Think +ve.

Anonymous said...

Orang macam kau ni contoh orang minda sempit,tak boleh nak fikir. Nak kata bodoh UM kan? Haaa, buat lah cara pandai. Inikan tulis macam kaulah yang paling betul. Sebelum update post,lain kali fikir elok elok.