Saturday, October 8, 2011

Kalau Boleh, Aku Tak Nak Kerja Dengan Kerajaan.

Okay, jadi semalam PM Malaysia buat pembentangan Bajet 2012. Dan ada satu benda yang paling menyakitkan hati aku, jadi realiti.

Mungkin semua tau, umur wajib bersara untuk penjawat awam (yang kerja dengan kerajaan) dinaikkan kepada 60 tahun, naik 2 tahun daripada umur asal. Ergh, aku rasa ini memang langkah yang membuatkan aku makin rasa tak selesa dengan tindak-tanduk kerajaan.

Cubalah fikirkan, umur makin lanjut, umur makin banyak, secara logiknya produktiviti akan berkurangan. Dan secara semula jadi, mereka akan minta MC saja, kerana badan dah mula sakit². Tapi tapi tapi, mereka bukan reti pun nak bersara pada umur 55 tahun. Alang² kau dah sakit, bersara jelah masa umur 55 tahun.

Bayangkan lah, bila umur dah melebihi 55 tahun, tapi masih nak kerja, agak²-nya kerja yang diberi belum tentu boleh dihabiskan dengan cepat. Kalau lah kerja yang masih tak siap itu akan dibawa ke mesyuarat yang membolehkan syarikat dapat kontrak bernilai jutaan ringgit, sah² syarikat tu tak akan dapat kontrak.

Dan cubalah fikirkan kepada graduan² muda yang baru habis belajar. Kesian lah pada mereka, belajar macam orang gila, dapat CGPA bagus gila, tapi lepas habis belajar, langsung tak dapat kerja. Yang memenuhi syarikat ialah yang dah lebih umur.

Aku cakap macam ni pun pasal aku fikir pasal kebaikan golongan muda macam aku. Apa guna ada golongan muda yang produktiviti sangat bagus tapi tak kerja? Dan takkan golongan muda macam aku ni, kena tunggu penjawat awam tu mati dulu baru boleh dapat kerja?

Aku rasa lebih baik buat macam dulu. Ini pun kerajaan asyik ikut telunjuk saja. Kenapa? Takut kalah pilihan raya nanti?

No comments: