Saturday, December 6, 2014

Happy Birthday Ayong Mika.

Hari ini ulangtahun kelima perkahwinan Ayong Mika.

Hari ini juga hari lahir ke 31 Ayong Mika.

Itu pun kalau Ayong Mika masih bernafas di dunia ini.

Pagi 12 Julai 2010, Subuh lagi pada waktu itu. Final World Cup 2010 baru berakhir, di mana Robben tak lepas one-on-one dengan Casillas, De Jong buat karate kick dekat Alonso, dan Iniesta menyumbat gol kemenangan disusuli dengan membuka jersinya dan tertera 'Dani Jarque Stempre Con Nosotros'. Lepas tu balik solat Subuh dekat surau, aku baru nak lelap mata, dan kakak aku mesej aku bagitahu arwah dah meninggal.

Rasa macam tak percaya, aku terus call kakak aku. Lepas tu aku call ayah aku, dan aku terus menangis. Aku buat keputusan nak balik Klang, dan perjalanan balik Klang dari matrik makan masa 4 jam lah jugak. Semua aku buat sebab arwah tu sepupu aku. Sempatlah solat jenazah dengan iring jenazah ke tanah perkuburan.

Sebenarnya arwah menghidap kanser kelenjar sejak 2008, tapi berjaya sembuh. Lalu arwah melangsungkan perkahwinan pada 6 Disember 2009. Selepas beberapa bulan, arwah mengandungkan seorang anak lelaki, dan kanser kembali menyerang. Sadisnya bila kanser dah semakin menggila, arwah mengalami keguguran. Ayah aku cakap kandungan tu gugur dengan sendirinya masa arwah dekat ICU.

Kali terakhir aku jumpa arwah pada 10 Julai 2010, arwah tengah terbaring dekat ICU. Aku masuk sekejap, terus keluar. Tak sanggup nak tengok lama-lama.

Aku masih ingat lagi arwah cakap dekat aku "Best lah kau urut aku. Urutlah lagi."

Dan aku tetap ingat bila arwah tulis dekat fb aku keesokan selepas perkahwinan arwah, "Happy birthday budak. Good luck paper esok."

1 comment:

Unknown said...

zad... kau masih berblog? haaha so impressed.