Tuesday, December 22, 2009

Sensitif Lah Sikit!

Apparently, man is the one who should take responsible for global warming. Tapi, 'man' yg aku cakap ni bukan lelaki mcm aku ni! 'Man' itu adalah pemimpin² dunia, especially yg maju.

Tau Protokol Kyoto? Kalau tak tau, sini aku bagitau. Protokol ni diwujudkan pd 1997 untuk memerangi pemaNASan global. Semua negara sain protokol ni. Ada negara yang tak tau nak sain ke tak @ ragu² (bodoh sungguh). Tapi yg best, ada satu negara yg tak sain langsung protokol tu.

FYI, negara tu merupakan pengeluar gas rumah hijau yg terbesar di dunia. Ok lah, nak bagi senang, the USA lah. Hebat sungguh negara tu.

Sekarang, negara² pulau macam Tuvalu dan Cook Islands dikatakan akan ditenggelami air. Orait²! Ikut bio, bila dah global warming, ais akan mencair. Jadi, paras laut akan meningkat. So, pulau² akan tenggelam. Bagus ke situasi camtu untuk the USA dgn negara² maju? Agaknya, dorang ketawa ber-dekah² tgk situasi jadi camni.

Aku tulis citer global warming memang untuk slam negara² maju yg ada kat dunia ni. Yelah, kerakusan dorang untuk memajukan negara dorang lagi buat situasi jadi camni. Dan dorang tak macam berusaha pun untuk memerangi pemanasan global. Malaysia pun ada gak berusaha. Ada satu ayat ni;

They don't look at the cost of inaction, which is the extinction of the human race.


So, do I need to say more?


COP15 yg baru berlangsung (tak berjaya pun), macam takde guna pun. Bayangkan bawah Barrack Obama, USA cuma akan kurangkan pengeluaran gas rumah hijau sebyk 17%. What the??? 17% je? Kalau 50%, aku boleh terima. Tapi... itu macam sial pun ada gak tu.

Aku tau USA tu memang besar, tapi kalau kena tsunami tinggi macam dalam citer 2012 tu, baru nak menyesal. Masa tu memang aku gelak jelah. Hoho


Aku terbayang gak, camne Barrack Obama boleh dapat Nobel Peace Prize. Apa yg dia dah buat ek? Setakat tutup Penjara Guantanamo tu je. Tapi banduan dalam tu kena kurung lagi kat Illinois. Haiyo. And aku tengok dia macam tak buat pape untuk kepentingan Israel.

So, prediction aku; Barrack Obama akan jatuh. Tapi, tak tau bila. Dengan cara plg senang, skandal! Cukuplah dengan Tiger Woods dah kena! HAHA

*post ni keliling satu dunia kan? haha

2 comments:

Anonymous said...

klao ko nk tlg reduce global warming...
ko jgn brnapas or brckp...
sbb ko akn mlpaskn CO2 ke atmosphere...

zad said...

baik ko suruh ak mati terus. haha