Thursday, September 1, 2011

MERDEKA & KOMUNISME.

Masih belum terlambat untuk aku nak ucapkan ;

SELAMAT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN KE-54.

Jujurnya, aku nak kata, tahun ini, 2011, baru aku faham erti kemerdekaan sebenar. Maksud aku yang sebenar ; bebas daripada pemikiran yang songsang, bebas daripada ikutan politik yang bebal, dan tak terikat kepada pemimpin yang bodoh.

*jangan jadi macam mereka*

Jadi, pasal hal Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS tu, aku cuma mampu kata ; dia ni pelik.

Dia kata, Mat Indera tu pejuang nasionalis. Okay, aku faham tu. Tapi kata orang, niat tak menghalalkan cara (kata² yang aku selalu tak setuju). Yang dia serang tu, polis yang menjaga keamanan. Mat Indera tu, bawah PKM. Yang polis tu pula, bawah British.

Ramai yang cakap, polis tu barua British, tapi sebarua-barua mereka pun, barua itu juga lah yang jaga Malaya. Kalau betul lah PKM nak ambil alih Malaya lepas tu nak jaga Malaya betul², kenapa mereka tak serang je pejabat² pentadbiran British yang utama? Kenapa balai polis juga yang nak diserang?

Cuba lah kamu semua fikirkan betul². 

Dan kalau aku pemimpin utama PKM, aku akan serang pejabat British je. Buat apa aku nak serang balai polis? Aku tahu pegawai polis tu semua boleh ada di bawah kawalan aku, tak perlu nak bunuh² mereka untuk mereka tunduk kepada aku.

Bagi aku, Mat Indera memang mati sebagai pejuang, tapi berhaluan salah. Mungkin dia tak tahu keburukan komunisme. Mungkin dia terlampau bencikan British sampaikan polis pun dianggap barua.

Dan komunisme ni, namppak sangat tak boleh pakai di Malaysia. Malaysia ni negara demokrasi. Sebab tu budak² di Malaysia pun dah reti beli baju ZARA, pakai kasut SUPRA, guna Blackberry. Cuba lihat pada negara yang mengamalkan komunisme. Entah² seluar jeans pun tak tau. Komuniti pun macam tertutup. Tak boleh terima dunia luar.

Dan yang paling penting, kalau Malaysia ni negara komunisme, belum tentu Mat Sabu boleh buat ceramah hari². Agaknya, baru cakap sikit, dah kena tangkap.


p/s : just my 2 cents worth of thought. if you disagree, let's have a talk with me, will you?

No comments: