Friday, September 30, 2011

Annoyed.

Minggu lepas, ada Karnival Persatuan UM. Aku selaku pelajar UM yang berfikiran waras, pun pergilah melawat  setiap booth yang ada. Eh sekejap, aku melihat saja booth² yang ada. Hehe


Dan hasil kesimpulan aku, mengecewakan sangat.


Aku ingatkan, bila aku masuk universiti, takkan ada kelompok berdasarkan negeri, kaum mahupun agama. Mungkin aku terlampau mengimpikan sesuatu yang agak mustahil di universiti.


Tapi adakah mustahil untuk jadikan 1Malaysia yang disarankan Najib Razak, menjadi berjaya sekurang-kurangnya hanya di universiti? Aku rasa tidak mustahil, tapi mungkin ramai yang masih selesa dengan kelompok masing².


Hanya untuk senaraikan sedikit.
  1. Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya
  2. Persatuan Mahasiswa Perlis Universiti Malaya
  3. Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya
Bagi aku, ini bukanlah cara hidup di universiti yang sebenar, lagi² dengan universiti yang ada semua kaum sebagai pelajar. Bukanlah aku menentang, tapi sampai bila kita nak dengan kelompok kita sahaja?

Minta maaflah kepada yang terasa, tapi secara jujurlah, kita tak akan kemana dengan ada persatuan berdasarkan kelompok kita sahaja. Tak akan mati lah kalau persatuan macam ini semua dihapuskan.

Universiti adalah satu contoh sesuatu yang bersifat sekular. Ada ke kelayakan masuk ke universiti berdasarkan negeri asal kau mahupun agama kau?

Aku rasa tak. Bukankah kelayakan masuk ke universiti berdasarkan meritokrasi yakni pencapaian akademik kau? Kalaulah kelayakan nak masuk ke universiti berdasarkan agama, sah² aku dapat masuk Universiti El-Azhar padahal aku dapat 4A je untuk SPM.

Inilah kenyataan dunia. Walaupun kau ada hak istimewa di bumi ini, tapi kau tak reti menggunakannya, kau juga yang hancur. Orang lain juga yang akan pijak kau.

Yang penting, ada juga persatuan yang aku nampak agak menarik, pasal ianya berkaitan dengan belia.


p/s : barang siapa tak puas hati, sila jumpa aku. nak tumbuk aku pun boleh.

No comments: