Sunday, September 18, 2011

Suka Sangat Pentingkan Satu Pihak Saja.

Kan aku belajar di UM, jadi kalau nak balik, senang saja.

Naik bas sampai stesen LRT Universiti, lepas tu naik LRT sampai stesen Pasar Seni. Tukar pula, naik komuter dari stesen Kuala Lumpur sampai stesen Klang.

Okay, cerita lah pasal komuter ni. Komuter ni memang akan sesak ketika waktu puncak, yakni 0700-0900 dan 1700-2000. Tak boleh dinafikan lah, memang semua akan fikir diri sendiri je masa nak masuk dalam gerabak. Semua tak nak kena tinggal. Dan KTM pun satu, apalah bangang sangat tak nak letak satu gerabak simpanan di setiap stesen sekiranya sesak sangat.

Dan masalah makin menjadi sejak benda ni diwujudkan.


Okay lah, benda ini okay saja. Niat diwujudkan pun baik, nak mencegah daripada kerakusan lelaki² yang sangap menggesel dan meraba perempuan yang nampak menggiurkan di mata mereka. Juga berfungsi untuk mengurangkan kadar penyeluk saku semasa dalam gerabak.

Tapi masalahnya, tak ramai pun wanita yang sedar akan kewujudan gerabak khas ni. Dekat stesen, gerabak yang bercampur juga yang dipilih. Akhirnya, gerabak yang bercampur juga yang penuh, tapi gerabak yang khas untuk wanita; separuh penuh atau mungkin macam tak ada orang langsung.

Dulu aku ingat lagi, ada seorang wanita ni, duduk dalam gerabak bercampur, lepas tu ada pegawai komuter tu cakap "Yang perempuan, sila penuhkan gerabak perempuan." Wanita tu buat selamba saja, lepas tu cakap "So what?" Ergh, kalau ikut hati aku, nak saja aku maki² dia. Tak sedar diri betul.

Dan untuk pengetahuan korang, aku memang pantang bila di gerabak bercampur, ada perempuan yang duduk tapi ada pakcik tua hanya mampu berdiri. So Malaysian.

Itu lah, nak sangat pentingkan wanita saja. Tapi wanita sendiri yang kebanyakkannya tak nak ikut. Sedih aku.

Apa yang mampu aku kata? Senang saja.
  1. Aku sedih tinggal di negara yang macam tak mementingkan kebajikan lelaki.
  2. Aku sedih bila wanita di negara aku sendiri tak nak menggunakan sepenuhnya kemudahan yang diberi.
  3. Aku sedih bila wanita didahulukan dahulu untuk benda yang tidak membawa keuntungan.
  4. Aku sedih tinggal di negara yang tak ada Kementerian Pembangunan Lelaki.
Jadi, cadangan aku kepada pihak yang berkenaan,
  1. Buat banyak² iklan di tv tentang penggunaan gerabak khas ni. Iklan tu, biarlah ada unsur menyindir jadi wanita akan terasa hati, lalu menggunakan gerabak khas tu.
  2. Buat gerabak khas untuk lelaki. Sila jadi adil.
Jangan hanya fikir untung, tapi kebajikan pengguna tak dijaga pun. Dan kepada kerajaan, sila bawa hal ini dengan serius.

Tak payah nak fikir menang undi orang saja. Mentang² PRU-13 dah nak dekat. Dah lah ISA pun dimansuh.

1 comment:

eyda.fhanna said...

aku pki jekk grabak pmpuan tu . so aku x t'kesan ngn post ko nih heeeee
tp aku ske r cdngn ko yg psl iklan tu . a very gud idea .