Saturday, April 24, 2010

Tears Are Adding To The Flood.

Pejam celik pejam celik dah 24 April 2010. Sudah genap setahun kalau dihitung. Maksud aku, sudah setahun arwah nenek aku pergi memanggil seruan Ilahi. Arwah nenek yang selalu aku jumpa tatkala arwah sihat atau sakit. Tapi sayang. Aku jarang berborak panjang dengan arwah.

Masih terpahat segar dalam memori aku saat² arwah ditarik nyawanya. Aku berada di depan dia pula masa tu. Tapi tak perlulah aku nak cerita panjang² pasal itu. Tragis sungguh. Aku tau kalau aku cerita, mesti ada yang menangis. Cukuplah aku saja yang menangis.

Aku masih ingat, masa raya, mesti arwah akan bagi RM10 dekat aku dan adik-beradik aku. Aku tau, bagi korang, RM10 itu kecil saja nilainya. Tapi bagi aku, ianya sungguh berharga. Bayangkan, arwah mampu bagi budak² lain duit raya RM10 juga. Murah sungguh rezeki arwah nenek aku ini.

Kadang² masa aku dapat result exam aku macam UPSR dengan PMR yang dianggap flying colours, arwah nenek aku cukup gembira dan beri aku sedikit duit kepada aku sebagai tanda tumpang gembira dengan result aku tu. Dan dulu pernah juga arwah nak beri aku duit untuk aku belanja dekat sekolah tapi ayah aku cakap dalam bahasa Jawa "Mak, hari ini bukan hari raya."

Bagi aku, arwah nenek aku lah antara nenek paling beruntung pasal arwah dapat tau yang cucu²-nya sudah berjaya; jadi engineer lah, businessman lah, lecturer lah. Cuma tak ada lawyer je. Should that be me?

Kepada nenek, you know that I love you so much. And if possible, when I die, I would like to be buried beside your grave so that I can feel tranquility in my grave.

p/s : i spent about 45 minutes writing this 'kind-of-short' post and i shed tears when writing this post. damn. it was hard for me.

6 comments:

Tinta Insyirah said...
This comment has been removed by the author.
Tinta Insyirah said...

A great lost of those we love,
but we never forget them.

for we know,
those memories are part of ours.

good post hazzad.

cahayaATIQAH said...

menyentuh haty :')
yang idup mesty teruskan pejuangan, perjuangan seperti yang di harapkan oleh orang yang telah tiade..

Anees S said...

i'd almost cry or i am crying to read your post actually , my dear hazzad .
touched to read it .

Al-fatihah

Anonymous said...

aku nangis wehh. sdey bce post kau kali nie.

zad said...

romai. thanks :D

atiqa. ak tau. ak teruskan je hidup ak ni sampai ak dpat apa yg ak nak.

anees. at least, you don't know my tears :)

yaaa. ko hari2 nangis.