Sunday, February 15, 2009

I am stupid in English!

Assalamualaikum. Dlm english, peace on you. Bukan pee's on you. Jgn salah tafsir yek. Korg mesti anggap english tu bahasa antarabangsa a.k.a international. Agaknya memang betul KOT. Tapi bukan english yg jd bahasa plg byk diconverse kat dunia ni. Bahasa Mandarin sebenarnya.

Cerita psl english, ramai boleh berconverse dlm english. Tapi itu tak bermakna mereka converse spt org UK yang ckp sepatah haram aku tak faham. Tulis dlm english pun tak hebat. Aku dulu masa kat skola tak reti langsung nak tls composition dgn elok. Cuma ms darjah 6, aku improve sikit je(sikit je). Setiap ujian ke percubaan ke klu aku tak dpt A dlm english mesti kena marah dgn ayah aku. Kenapa aku kena marah? Jadi, UPSR punya result tunjukkan aku straight A's (termasuk english). Ada kawan aku 4A je, english B. Ada jugak yg english C.

Naik form 1, aku punya penguasaan dlm english jatuh blk (dah mcm quadratic function lak!). Itu bukan lah satu masalah psl masa aku form 2 & form 3, english aku makin ok(ok je,bukan excellent). Masa aku form 4, aku blaja english kat skola dgn satu cikgu ni. Nama dia Pn. Hazlina a.k.a Hazel (nicknamed by Rajinder). Dia suka sgt bg kls aku buat essay byk-byk. Kengkadang, essay aku dia ada tulis good, nice planning lah dll. Dan bila aku buat individual presentation dpn kls,dia akan kata very good padahal dia tak ngerti bahawa aku kecut perut nak present dpn dia. Benda tu kengkadang boleh buat aku rasa bangga lak (lps bc blog ni korg blh muntah). Ada gak masa aku terfikir 'knp dia buat camtu? 'Adakah psl aku sama bangsa dgn dia, atau sama agama dgn dia ataupun psl dia punya tarikh lahir sama dgn aku a.k.a 7 Disember?

Cukup dgn itu, aku nak cite dgn org yg aku tgk berconverse dlm english. Ada kwn aku, En. Z suka sgt ckp dlm english. Tapi, english dia teruk btl. Young disebut sbg Yong, byk kali lak tu. Tapi aku rs dia tu ada pelat dlm beberapa perkataan kot. Pastu, byk yg dia sebut slh grammar lah, slh pronounce lah dll. Kawan aku, En. R pulak gelakkan dia sambil betulkan ayat En. Z tu. Aku tgk dia buat silap aku tak gelak, tapi dlm hati kata 'klu tak reti jgn ckp'.

Lepas tu, byk page myspace aku tgk dia tls berterabur grammar. Aku nak je comment dia tls 'klu tak reti tls english, jgn poyokan diri anda untuk tls english. nanti malu'. Klu slh grammar ke, mmg malu (betul). Aku, cuma reti bab-bab dlm menulis ayat dlm english je, ckp susah lah sikit. Bila org tu mmg mcm tak reti ckp BM, baru aku ckp english. Tapi, bab-bab mencarut dlm english, memang aku A1. F***, stupid, moron, a**hole, b****** dll memang aku reti. Baru je tah bila aku ckp kat seseorg tu 'am i deaf, f*****?'. Tak silap aku, org tu trs diam. Yelah, spe mampu lwn mencarut dlm english dgn aku? Cuma Rajinder a.k.a silau je mampu. Aku anggap dia sbg master of dirty words.

Bagi aku, english tu lg sng drpd BM dan lg sng nak score A dlm english drpd BM. Masa aku form 4, setiap ujian dan peperiksaan english aku dpt A, padahal BM aku dpt A lah, B lah, C lah (aku ni melayu ke apa?).

So, am i stupid in english?

No comments: